Debutant

Vorige week heb ik kennisgemaakt met de redacteur (en dorpsgenoot) die het manuscript van mijn boek heeft beoordeeld en geredigeerd. Het was een superleuk gesprek, dat mij bovendien weer nieuwe inzichten heeft opgeleverd.

Eind vorig jaar liep ik een beetje ‘vast’ in het schrijven van mijn boek. Voor mijn gevoel was het verhaal ‘af’, maar helemaal zeker wist ik het niet. Ook wilde ik het graag aan iemand laten lezen, maar ik wist lange tijd niet aan wie. Mijn wederhelft is geen lezer en zou ik daar geen plezier mee doen (niet dat hij mijn boek nooit zou lezen natuurlijk). Aan andere mensen die dichtbij mij staan wilde ik het nog niet laten lezen, want dan is het verrassingseffect eraf. En aan iemand die ik had ontmoet op de Uitgeversdag durfde ik het niet te laten lezen, want: wie garandeert mij dat zij er niet vandoor gaat met mijn verhaal?

Bovendien weet ik dat sommige uitgeverijen vereisen dat je het manuscript door minimaal één redacteur laat lezen/beoordelen/corrigeren, voordat je het naar ze opstuurt. Er zat dus maar één ding op: een redacteur vinden die dit voor mij wilde doen.

En zodoende kwam ik uit bij dorpsgenoot Hanneke van HT-C Communicatie en Marketing. Zij zou eigenlijk ook aanwezig zijn bij de Uitgeversdag waar ik afgelopen november was, maar zegde helaas vanwege privéomstandigheden af. Dit was dus mijn kans om alsnog met haar kennis te maken én gebruik te maken van haar diensten.

Zoals altijd was ik redelijk nerveus bij het opsturen van mijn manuscript. Straks vindt ze het helemaal niks! Wat als blijkt dat ik helemaal geen goede schrijfster ben?! Mijn onzekerheid bleek weer eens volkomen onterecht. Na twee weken ontving ik een uitgebreide beoordeling en correctie van mijn manuscript. Een van de eerste zinnen die ik las toen ik het document opende was: “Het plot is uitstekend”. Oké, cool.

Ook leuk om te lezen was de eindconclusie: “Je hebt een zeer geslaagde YA thriller geschreven waar je beslist mee richting uitgevers kunt. Bovendien zou ik je graag willen adviseren door te gaan met schrijven!” (de rest van de beoordeling laat ik achterwege, anders zou ik te veel weggeven van het plot).

Tijdens het gesprek heb ik tips gekregen over hoe ik nu het beste met mijn manuscript ‘de boer op kan’ richting uitgeverijen. Want dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Uitgeverijen krijgen maandelijks zóveel ongevraagde manuscripten binnen, dat je als ‘onervaren’ schrijver direct op de zogenaamde slushpile’ belandt. En wanneer je een manuscript hebt opgestuurd, dan duurt het ongeveer drie maanden voordat je iets hoort (gelukkig wist ik dat al).

Mijn eerstvolgende stap is nu om de correcties (ja, ook ik maak typ- en spelfouten) en suggesties die Hanneke heeft gedaan in mijn verhaal te verwerken. Zo bleek één personage (met een bijrol weliswaar) er volgens haar een beetje ‘ongeschonden’ vanaf te komen, terwijl ze wel degelijks medeplichtig is aan iets. Daar ‘moet’ ik dus nog mee aan de slag.

Dat bleek nog best ingewikkeld, daarom heb ik op Twitter om juridisch advies gevraagd (en gekregen van een advocaat!). Want het moet natuurlijk allemaal wel kloppen wat je schrijft. Onderzoek doen naar bepaalde zaken voor je verhaal is heel belangrijk – en heb ik inmiddels al meerdere keren gedaan.

En daarna wil ik dus mijn manuscript gaan (laten) versturen naar meerdere uitgeverijen. Waarbij ik dus wél de juiste uitgeverij moet zoeken (een young adult thriller sturen naar een uitgever van historische romans heeft namelijk weinig zin). Gelukkig had Hanneke ook daar ideeën bij. Zij kan namelijk, vanwege haar goede naam in de uitgeverswereld én uitgebreide netwerk, bemiddelen bij uitgevers. Daarmee zou ik wellicht meer kans maken, dus dat is zeker een stap die ik serieus overweeg.

Op de Uitgeversdag kregen we overigens ook goede tips, waar ik zeker nog mee aan de slag moet. Zo is het namelijk niet voldoende om alleen een manuscript op te sturen, maar moet je tegenwoordig ook een ‘bookproposal’ meesturen: een soort cv en/of sollicitatiebrief. Waarin het niet alleen gaat over het boek, maar vooral over wie jij als schrijver bent, wat je schrijfervaring is, hoe je zelf denkt te kunnen bijdragen aan je boekmarketing, hoe je de doelgroep gaat aanspreken en of je van plan bent meer boeken te gaan schrijven. Uitgeverijen willen namelijk wel investeren in een debutant, maar liever niet in een eendagsvlieg. Dat is dus nog wel even een klus.

Ik heb in ieder veel zin om weer verder aan de slag te gaan met mijn boek. Ik weet dat het een traject van lange adem is, maar dat maakt mij niets uit. Ik wil dit al zó lang, dat een paar maanden extra ook niet meer uitmaken.

Wordt vervolgd…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s