Afgelopen week hebben wij voor de derde keer een week lang gegeten via HelloFresh. Acht jaar geleden heb ik voor het eerst (en het laatst) van/met/via (?) HelloFresh gegeten en sindsdien is er wel het een en ander veranderd. In positieve zin.

HelloFresh werd in 2011 opgericht in Duitsland en was in 2012 voor het eerst in ons land te proeven. Ik kwam er zelf pas in 2014 mee in aanraking. Mijn wederhelft en ik liepen destijds op een zaterdag in Middenwaard in Heerhugowaard, waar een promotieteam van HelloFresh stond. We lieten ons toen een korting aansmeren voor een paar maaltijdboxen, ‘om te proberen’.
Volgens mij had je destijds niet heel veel keus. Je kon hooguit aangeven of je bijvoorbeeld een vegetarische box wilde. Je kreeg gewoon vijf (of minder) gerechten voorgeschoteld en daar moest je het mee doen. Daarnaast kon je de bezorging van de boxen uitstellen/pauzeren. En uiteindelijk opzeggen, als je er genoeg van had.
Eén keer was ik vergeten de box te pauzeren. Mijn wederhelft en ik waren op vakantie, toen ik een e-mail van HelloFresh ontving: “We staan op x datum op x tijdstip bij je voor de deur!” Ik schrok, want wij waren dus helemaal niet thuis! Omdat de bezorging niet meer geannuleerd kon worden, heb ik toen mijn ouders gebeld om te vragen of zij de bezorger bij ons thuis wilden opwachten. Alle houdbare producten werden opgeborgen en het vlees belandde in de vriezer. Alle andere producten zoals groenten mochten ze meenemen en zelf thuis opeten. Zo was onze box toch nog gered.
Sinds een paar weken kun je bijna niet om de tv-reclames van HelloFresh heen. En ook BN’ers smijten maar wat graag met kortingscodes op hun Instagramaccount. Na een paar keer de reclame en de kortingscodes van BN’ers te hebben gezien, was ik om: het is tijd om weer eens HelloFresh te bestellen.
En zo gebeurde het dat wij sinds mei weer een abonnement hebben op deze maaltijdbox. Zoals ik al zei, is er in de afgelopen tijd wel wat veranderd. Net als acht jaar geleden krijg je de vijf (of minder) gerechten van die week voorgeschoteld, maar nu kun je ze dus állemaal wijzigen. Er staan tientallen gerechten voor die week klaar, waar je een keuze uit kunt maken. Je kunt zelfs kant-en-klare gerechten kiezen uit de ‘HelloFresh Markt’.
In de praktijk is het bij ons dus zo dat ik één vooraf uitgekozen gerecht laat staan, maar de andere vier toch wissel. Zo ben je dus alsnog aan het nadenken wat je de volgende week gaat eten, wat niet per se heel veel meer gemak oplevert… (dat is een eigen keuze, ik weet het).
Want HelloFresh (en alle andere maaltijdbox-bezorgers) stellen dat het gebruikmaken van hun product vooral voor gemak zorgt. Op de website van HelloFesh staat zelfs: ‘Bespaar stress!’ Dit wil ik hierbij wel even nuanceren, als het mag.
Ten eerste is er dus de keuzestress vanwege de mogelijkheid om gerechten te wisselen. Nogmaals: dat hóeft niet, maar gebeurt toch. Het leuke aan HelloFresh vind ik vooral dat je gerechten eet die je normaal gesproken niet zo gauw zal maken. Dus als er voor mij is uitgekozen: kipfilet met zoete aardappelfrietjes en champignonsaus, dan denk ik “laat maar”. Niet dat wij dat nu vaak eten, maar het is wel wat ‘gewoontjes’. Ik heb liever zelfgemaakte naanpizza, udonnoedels (nooit van gehoord), orzo, wildzwijnburger en risotto met garnalen, zoals onlangs op het menu stonden.
Ten tweede zijn de gerechten van HelloFresh niet per se heel eenvoudig/snel te bereiden. Sommige gerechten hebben bijvoorbeeld wel 14 (!) ingrediënten*. Die moet je dus allemaal snijden en klaarmaken. Dat is dus wel ff wat anders dan het Hollandse AVG’tje (niet mijn favoriet). Bij alle recepten staat overigens wel de bereidingstijd (variërend van 25 tot 45 minuten), dus ook dáár kun je je keuze op baseren. In de praktijk betekent dit dat ik op onze parttimedagen kies voor de iets ingewikkeldere gerechten en op de andere dagen juist voor meer gemak.
*Zorg er overigens wel voor dat je voldoende ruimte in je koelkast hebt. Als je veel van dit soort gerechten hebt, met meer dan tien ingrediënten, dan is het soms wel proppen geblazen.
Het grootste gemak van HelloFresh zit ‘m natuurlijk in het feit dat je geen boodschappen meer hoeft te doen. Nu heb ik dat zelf nooit als stressvol ervaren, maar ik kan mij voorstellen dat dit in de huidige ‘thuisbezorgd trend’ voor veel mensen wel echt een pluspunt is. En zeg nou zelf: het ís ook gemakkelijk om thuis vanachter je laptop te kiezen wat je de komende week gaat eten, op ‘bestellen’ te drukken en daarna te wachten totdat de bezorger verschijnt (bij ons op zondagavond, ideaal).
Hoe dan ook, tot nu toe zijn wij erg positief over HelloFresh (en nee, dit is geen gesponsorde blog ;-). We laten het overigens niet elke week bezorgen, meestal zit er minstens een week tussen. Vorige week aten we weer eens ‘normaal’, waarbij ik meestal bedenk/bepaal wat we gaan eten. Toen mijn wederhelft op vrijdag thuiskwam en in de pan keek, zei hij: “Wanneer eten we weer HelloFresh?” Oké, bedankt, de boodschap is duidelijk.
Dus deze week aten we weer HelloFresh. En met ‘we’ bedoel ik mijn wederhelft en ik. De kleine jongen en dame zijn absoluut niet te porren voor dit onbekende eten, dus voor hen kook ik ook nog eens apart (dat doe ik sowieso elke dag, maar dat terzijde). Over gemak gesproken…
2 reacties op ‘Gemak’