Snelle Jelle

Afgelopen zondag stond rond 18.45 uur Jelle voor de deur. Met een brede glimlach strekte hij beide armen uit en zei: “Alstublieft, uw boodschappen. Weet u hoe het werkt?”

Achter mij stond de kleine jongen met mijn telefoon in zijn handen. Hij keek eerst op het scherm, toen naar Jelle en toen naar mij. Vervolgens zei hij: “Ja mama, hij ziet er precies zo uit als op de foto!”

Jelle moest lachen, streek door zijn verwilderde haren en zei dat hij normaal gesproken meer gel gebruikt. Daarna vertelde hij over het inleveren van de zojuist aangereikte plastic tassen, het inleveren van plastic flessen en het aannemen van DHL-pakketjes. Om daarna zijn weg te vervolgen richting andere, hongerige klanten.

Ik hoor je denken: ‘waar gáát dit over?’ Nou, dat zal ik je vertellen. Ik heb het over een ‘nieuw’ fenomeen dat zich sinds kort ook in Obdam voordoet: Picnic.

Begin augustus ontving ik een mail van bezorgdienst Picnic met als onderwerp ‘Hoera, je kunt nu bestellen!’ In de mail stond: ‘Yes, het is zover! Het wachten is voorbij.’

Nou, dat laatste kun je wel stellen ja. In oktober 2019 (!) had ik mij namelijk al aangemeld op de website van Picnic. Ik kreeg toen te horen: ‘We bezorgen helaas nog niet op jouw adres. Zodra we bij jou in de buurt openen, hoor jij dat als eerst.’

Na die aanmelding rekende ik eigenlijk nergens meer op. Ik vond het al heel wat dat de AH, Jumbo, DekaMarkt en HelloFresh in Ons Dorp boodschappen bezorgen, laat staan een bedrijf als Picnic.

Toen het goede nieuws binnen was, stond ik niet direct te springen om ook daadwerkelijk gebruik te maken van de diensten van Picnic. Zoals ik al eerder schreef, heb ik namelijk helemaal geen hekel aan het doen van boodschappen in de winkel. Ik heb dus ook nog nooit boodschappen online besteld (behalve bij HelloFresh en TooGoodToGo, maar dat vind ik toch anders).

Maar toen we op een gegeven moment het Picnic-karretje door onze straat zagen rijden, dacht ik: waarom ook niet? Laten we het eens proberen. Na het aanmaken van een account ontving ik een mail dat er al vijf gratis (niets is gratis, maar oké…) producten in mijn winkelmandje zaten. Voor zoiets ben ik altijd wel te porren, helemaal als het producten zijn die ik normaal gesproken ook gebruik.

Nadat ik mijn bestelling op zaterdag had geplaatst, stond dus op zondagavond Jelle voor de deur. Je kon hem van minuut tot minuut real-time volgen via de app van Picnic. ‘Jelle is over 3 minuten bij je’ zoemde mijn telefoon. En er stond dus zelfs een foto van hem bij.

Vooral de kleine jongen vond dit reuze interessant. In de NS-app kun je ook real-time zien waar de trein rijdt en ook dat vindt hij helemaal fantastisch. “Hij is er echt bijna mam!” hoorde ik hem steeds roepen. Het was uitgesloten dat we Jelle zouden mislopen.

Wat ik van Picnic vond? Tja… Het assortiment was wel oké, maar ik merk dat ik toch wel gehecht ben aan bepaalde merken/producten. En ze hebben natuurlijk ook niet álles. Daarnaast vond ik het onhandig dat je sommige producten alleen per bepaalde hoeveelheid kon bestellen en niet per stuk (ik koop soms twee tomaten en dat kon nu niet). Sommige producten waren ook best wel duur, zonder dat er een goedkoper alternatief werd aangeboden. En tot slot vond ik het zoeken/scrollen door de app niet heel erg tijdbesparend (maar dat kan ook aan de eerste keer liggen).

Al met al ben ik er nog niet uit of online boodschappen doen wel mijn ‘ding’ is. Het verschil met HelloFresh vind ik dat je voor je gevoel ook écht geen boodschappen hoeft te doen (je hoeft slechts lekkere recepten selecteren). Bij Picnic had ik dat gevoel wel. En dan doe ik mijn boodschappen tóch liever gewoon in een fysieke winkel.

Overigens is het niet zo dat ik helemaal nooit online shop hoor. Kleding (voor mezelf en de kinderen), cadeautjes, kattenvoer, huishoudelijke spullen, etc. koop ik allemaal online (na gedegen onderzoek, dat dan weer wel). Toch zijn er altijd mensen die een stapje verder gaan. Een vriendin van mij koopt zelfs elk jaar haar (echte) kerstboom online.

Ik sluit niet uit dat Picnic nog een kans krijgt, maar voorlopig ben ik nog niet helemaal ‘om’. De komende tijd ben ik dus gewoon nog te vinden in de plaatselijke buurtsuper.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s