Eindafrekening

Over een paar dagen laten we 2023 achter ons en beginnen we vol frisse moed weer aan een nieuw jaar. Hoog tijd dus om de balans op te maken over het afgelopen jaar. En 2023 was me het jaartje wel hoor.

Eind 2022 verkondigde ik aan mijn wederhelft ‘dat 2023 ons jaar zou worden’. Er zaten een paar leuke, nieuwe dingen in de pijplijn (boeklancering, televisieoptreden, verhuizing) waardoor ik deze voorspelling wel durfde te doen. Vorig jaar wist ik echter nog niet dat er nóg meer bijzondere dingen zouden plaatsvinden, waardoor 2023 écht een succesvol jaar bleek.

Het jaar ging direct goed en druk van start, met het maken van de verbouwplannen voor ons nieuwe huis. Het huis waar we al jaren naar op zoek waren en wat maar niet te koop leek te komen. Iedereen wist van onze verhuiswens af en ik weet nog dat ik mijn vriendinnen appte: “Het bijna onmogelijke is toch gebeurd, wij hebben onze handtekening gezet voor ons nieuwe huis.” De sleutel kregen we op 1 maart en voor die datum was alles al in gang gezet om onze vorige woning te verkopen. Dat was al binnen drie weken ‘geregeld’! Op 1 mei was de officiële verhuisdatum.

Begin januari was ik samen met 99 anderen te zien in de spelshow ‘The Floor’. Dat was echt weer een feestje om mee te maken, ondanks dat ik met lege handen naar huis ging. En wat waarschijnlijk weinig mensen weten (na het lezen van deze blog niet meer…), is dat ik na ‘mijn’ uitzending te zien was in een tv-fragment bij de talkshow ‘Renze’ (en niet op een heel positieve manier, haha). Gelukkig kon ik er wel om lachen. Dit jaar heb ik trouwens ook voor het eerst op een filmset gestaan als figurant! Wanneer deze serie wordt uitgezonden, weet ik helaas nog niet.

Februari was misschien wel de meest hectische maand van het jaar: de kleine jongen werd 7 jaar, vlak voor zijn verjaardag mocht hij afzwemmen voor zijn zwemdiploma A en mijn wederhelft werd 40 jaar. En niet te vergeten: op 11 februari verscheen mijn debuut “Betrapt”. In het theater in Woerden vond de feestelijke lancering plaats en die dag werd mijn meisjesdroom werkelijkheid. Mijn eerste eigen boek, uitgegeven door een ‘echte’ uitgever! Het afgelopen jaar heb ik deelgenomen aan leuke evenementen om mijn boek te promoten: ik hield signeersessies bij boekwinkels, was aanwezig bij het Young Adult Festival in Utrecht en gaf een schrijversworkshop in Tilburg.

Het was ook het jaar waarin ik voor het eerst met de kleine jongen een nachtje wegging. We gingen naar Utrecht en als verrassing had ik kaartjes geregeld voor het Spoorwegmuseum. Het was een bloedhete dag, maar dat maakte de kleine jongen niets uit. Als mega ‘spoorwegfan’ heeft hij alle treinen/wagons van binnen gezien. Leuk weetje: tijdens onze zomervakantie in Frankrijk kwamen we in het hotel onderweg de huidige baas van de NS tegen, Wouter Koolmees. Mijn wederhelft raakte met hem aan de praat en stelde de kleine jongen voor als zijn opvolger. Met dit als resultaat:

Het was tijdens diezelfde zomervakantie dat mijn wederhelft en ik een belangrijke en spannende knoop doorhakten: ik zou bij thuiskomst mijn baan in loondienst bij UWV opzeggen en 100% gaan freelancen met MWords. Een wens die al een tijdje in mijn hoofd zat, maar die ik nooit eerder in vervulling durfde te laten gaan. Want doe het maar eens, je zekerheid opzeggen. Maar het was voor mij het juiste moment. Bij UWV zat ik al een tijdje niet meer helemaal lekker in mijn vel en de opdrachten voor MWords namen juist alleen maar toe.

Sinds begin december ben ik dus volledig aan het freelancen en heb ik er, naast mijn vaste klanten, ook al nieuwe opdrachtgevers bijgekregen. Ook ben ik bij meerdere netwerkbijeenkomsten geweest én heb ik sinds kort mijn eigen auto met logo. Wie had dat ooit gedacht? Van een 18-jarige met serieuze rijangst naar een 38-jarige met een eigen bedrijfswagen.

En om ‘ons’ jaar compleet te maken, besloot ook mijn wederhelft dat het tijd was voor een volgende stap in zijn carrière. En wat voor één. Hij is terug bij zijn vorige werkgever (waar hij 12,5 jaar gewerkt heeft). Als accountant, maar bovenal: als partner. Een serieuze grote-mensen-baan dus. Ik ben ongelofelijk trots op hem, dat hij deze stap eindelijk durft te zetten (het was hem al twee keer eerder gevraagd namelijk). In één klap zijn we dus allebei ondernemer geworden.

Om bij te komen van dit alles, zijn mijn wederhelft en ik begin november voor het eerst in 7 jaar tijd met z’n tweeën op mini-zonvakantie geweest naar Egypte. We hebben erg genoten van de rust én van het heerlijke weer. Een dikke aanrader als je er echt even helemaal uit wilt.

Laat ik ook niet vergeten om stil te staan bij wat er in de rest van Nederland en de wereld speelde. We kregen te maken met een hittegolf, met storm Ciarán én met de natste winter ooit. Er waren Provinciale Statenverkiezingen met als winnaar de BBB en Tweede Kamerverkiezingen met als winnaar de PVV (behalve dat dit op elkaar rijmt, is daar helemaal niets grappigs aan). Joran van der Sloot bekende eindelijk de moord op Natalee Holloway, Desi Bouterse werd definitief veroordeeld voor zijn rol in de Decembermoorden en ook Thijs Römer moet de bak in (niet voor moord, wel voor andere smerige zaakjes).

Ook andere mannen kwamen in het nieuws: Mark Rutte diende zijn ontslag in, prins Charles werd officieel gekroond tot koning van Engeland en onze eigen koning Willem-Alexander bood zijn excuses aan. Dat deed hij trouwens drie jaar geleden in Indonesië ook en dat ging niet geheel vlekkeloos. In dit fragment van de Avondshow van Arjan Lubach zie je vanaf minuut 2:45 waarom:

Verder hebben we afscheid genomen van een aantal bekende mensen, zoals: Lisa Marie Presley (54), Jerry Springer (79), Tina Turner (83), Silvio Berlusconi (86), Sinéad O’Connor (56), Reiky de Valk (23), Cilly Dartell (66) en Matthew Perry (54). Als groot Friends-fan vond ik het overlijden van deze laatste natuurlijk het meest schokkend. Maar ook de zelfgekozen dood van Reiky de Valk vond ik tragisch. Nadat ik hem dit jaar voor het eerst zag in de serie ‘Hockeyvaders’, had ik graag meer van hem gezien.

En wat gaat 2024 ons brengen? Ik verwacht eerlijk gezegd niet zulke grote veranderingen als afgelopen jaar, maar je weet het maar nooit… Ik heb wél plannen/ideeën (of goede voornemens) waar ik komend jaar mee aan de slag wil: meer blogs schrijven (het aantal was dit jaar echt schandalig laag), meer zichtbaar zijn/posten op LinkedIn, mijn idee voor een tweede boek verder uitwerken en natuurlijk meer nieuwe samenwerkingen aangaan voor MWords.

Tot slot zijn er ook een paar leuke, nieuwe zekerheden komend jaar: de kleine dame gaat beginnen met zwemles, ik ga naar een show van Jim Bakkum (ja echt!) en mijn wederhelft en ik gaan naar het concert van Kane in Ziggo Dome (waarschuwing: als je hun documentaire kijkt op Videoland, wil je ook heen).

Voor nu wens ik iedereen een fijne jaarwisseling (waar blijft dat vuurwerkverbod in Koggenland?) en een mooi en gezond 2024. Proost!


Plaats een reactie